Kalender BRM klasse en Model series 2022-2023
BRM clubraces
De youngtimer modellen in 1/24 van de Italiaanse fabrikant BRM (en TTS) vormen de basis van een populaire clubrace klasse. Bij Speed’74 zullen komend seizoen een zestal races op de kalender staan. Daarnaast zal gekeken worden of mogelijk is om in BeNeLux verband ook een internationale serie op te starten.
Meedoen is heel laagdrempelig, een model vers uit de verpakking kan eigenlijk al gebruikt worden om mee te doen. Uiteraard zijn er wat tips en trucs om de wagentjes nog net iets beter te laten lopen. Het complete regelement vind je hier. De BRM clubraces bij Speed’74 vinden plaats op:
- Vrijdag 9 september 2022 (ja dit is al komende vrijdag)
- Vrijdag 4 november 2022
- Vrijdag 20 januari 2023
- Vrijdag 3 maart 2023
- Vrijdag 24 maart 2023
- Vrijdag 12 mei 2023

Model series
De model series zijn een combinatie van slotracing met modelbouw. De lol zit hem niet alleen in het racen met fantastische historische racewagens op schaal. De bouw van de modellen, het elkaar vertellen over de historie, en het enthousiasme over het verschijnen van allerlei exotische modellen op de baan horen hier net zo goed bij.
We hebben voorafgaande aan dit seizoen een kleine inventarisatie gedaan van de meest populaire raceklassen op dit gebied, en daaruit is de volgende agenda gekomen:

Gereden wordt met de roemruchte Group-C bolides van eind jaren ’80 en begin jaren ’90. De auto’s zijn opgebouwd met een 1/24 bouwdoos die gemonteerd wordt op een Plafit Excel (of soort gelijk chassis), voorzien van een Bison II motor. Achterbanden zijn van sponsrubber, maximaal 16 mm breed. GFK of andere gelamineerde kappen zijn niet toegestaan. De Group-C kappen van het merk BRM wel. De spanning op de baan bij deze klasse is 15 Volt (reglement)
Op deze vrijdagavond worden 2 races gereden, waarvan het beste resultaat telt. (dus alleen Group-C, geen Group 5)

De mooiste racewagens die ooit gemaakt zijn zeggen sommigen onder ons. De prototypes die vanaf half jaren ’60 tot begin jaren ’70 in Europa en Amerika de circuits onveilig maakten. Ook populair bij de deelnemers van de model series. In het verleden reden we al de Classic Enduro’s Le Mans 1970 (Steve McQueen film) en Le Mans 1966 (Ford vs Ferrari). Ook de CanAm sportwagens zijn welkom in deze klasse waarbij gereden wordt met bouwdoos of GFK kappen op Plafit Excel(achtige) chassis voorzien van een SRP 20.000 toeren blokje. De achterbanden zijn sponsbanden van maximaal 13 mm breed. Ook op deze vrijdagavond worden 2 races gereden, waarvan het beste resultaat telt. Baanspanning 12 Volt.

Vorig jaar vanwege Covid perikelen niet doorgegaan, en daarom terug op de kalender, de Classic Enduro met klassieke Le Mans bolides die mee hebben gedaan in de beroemde race van 1950 t/m 1959 (zie lijst). Denk aan de beroemde Jaguar XK120, C-types en D-types. Maar ook de Ferrari Testa Rossa’s, Maserati 300/450, Mercedes SLR en ga zo maar door. Chassiskeuze is vrij, metaal of kunststof, bewegend of star, beide mogen mee doen, carbon delen zijn echter verboden. De motor is een SRP, max. 20.000 RPM (zoals gebruikt in bijv. de classic enduro Le Mans 1966), baanspanning 12 Volt. Hardrubber banden, max. 8 mm breed achter, min 5 mm breed voor. Body’s voor de Classic Enduro zijn bouwdooskappen, resin of GFK. Het resultaat van deze race die een aantal uur zal duren telt dubbel in het kampioenschap. Daarnaast zijn er ook concours punten te verdienen op dit event.

Op deze vrijdagavond wordt gereden met de heftige Group 5 Silhouette racers van eind jaren ’70. Ook de minder bekende Group 4 auto’s uit dezelfde periode zijn welkom (wagens die wat meer leken op de straatmodellen). Het reglement is net als voorgaande jaren en is hier te vinden. We rijden 2 races waarvan het beste resultaat wordt geteld. Vanwege de Bison II motoren wordt er gereden met een baanspanning van 15 Volt.

Gereden wordt met klassieke GT/Tourwagen raceauto’s uit de perioden 1950-1964 (klasse D) en 1965-1969 (klasse E). De banden zijn van hard rubber. De racewagens moeten opgebouwd zijn op een schaal 1:24 fabrieks-chassis wat
bestaat uit onderdelen welke met schroefjes, boutjes/moertjes gemonteerd is, zoals bijv. een K&B, Monogram, Revell, Fleischmann, Carrera, Dynamic, Scalextric, enz, maar ook moderner inliner chassis zoals: Plafit, Sakatsu, Schöller, etc.
In klasse D is maximaal een klassiek type 16D motor toegestaan en zijn de achterbanden maximaal 9 mm breed.
In de klasse E mogen bij gebruik van een star klassiek chassis (zoals Dynamic) 26D en 36D motoren gebruikt worden. Indien een modern inline chassis gebruikt wordt, dan is maximaal een klassieke 16D of SRP 20.000 toeren motor toegestaan. De achterbanden voor klasse E GT auto zijn maximaal 15 mm breed.
Er worden twee races gereden, waarbij 2x punten te verdienen zijn, let dus goed op met welke klasse(n) je inschrijft. De baanspanning wordt vanwege de klassieke motoren op 9 Volt gehouden. (zie ook classic handboek, hier)

Tijdens deze Classic Saturday zal gereden worden met verschillende historische GP machines. Te beginnen met een Prewar klasse, gevolgd door de front engined 50’s GP racers, de rear engined ranke sigaren uit de ’60 jaren. De eerste vleugel auto’s van de jaren 1967 t/m 1982. Indien er nog ruimte is kan ook een race met Mini’s in het programma worden opgenomen. De regelementen voor de verschillende klassen staan in het classic handboek, hier te vinden. De vernieuwde teller bij Speed’74 kan zelfs de slankste raceauto’s detecteren, dus daar worden geen problemen meer van verwacht. Naast punten van de drie beste raceresultaten kunnen tijdens dit event ook punten worden verdient met het concours d’elegance. Baanspanning tijdens de races is 9 Volt.

Tijdens dit afsluitende event kunnen punten verdient worden in een Group-C race, en in een Group 5 race. Reglementen zijn gelijk als de races op 7 oktober en 17 februari. Na afloop kan de eindstand van het kampioenschap op worden gemaakt. Ook zijn er weer concours punten te verdienen met auto’s waarin tijdens het seizoen is deelgenomen (met uitzondering van de 50’s Le Mans en Grand Prix racers die al een eigen concours hebben gehad).
Hier een samenvatting met een overzicht van de te verdienen punten:

Iedereen kan mee doen, bij vragen mail gerust naar info@speed74.nl