Classic CANAM race op vrijdagavond 11 maart 2022
Misschien is het door alle Corona ellende en de daarmee samenhangende afgelastingen een beetje in de vergeethoek terecht gekomen, maar op de kalender van Speed ’74 staat voor vrijdag 11 maart aanstaande een Classic Canam race (Road America) gepland, waarvoor wij u allen van harte uitnodigen.
Bij deze CanAm races rijden we in eerste instantie met moderne slotrace chassis volgens onderstaande regels:
– Chassis moet een Plafit Excel of soortgelijk productiechasis zijn met dezelfde techniek van bewegende delen (denk bijvoorbeeld Schöler, Plafit SLP1 of instap Scaleauto).
– Geen carbon delen toegestaan.
– Motor is een SRP, max. 20.000 RPM (zoals gebruikt in de classic enduro Le Mans 1966).
– Sponsbanden, max. 13 mm breed achter, min 5 mm breed voor.
– Body’s voor de CanAm klasse zijn bouwdooskappen, resin of GFK, verplicht gewicht van de totale auto is 185 gram.
N.B. Een aantal van u zal wellicht de auto van de 1966 Le Mans enduro (of andere sportscar tot max. 1972) nog paraat hebben. Dat geeft de mogelijkheid om deze body/dit model ook als is hij niet 100% Canam, mede gezien de wat kortere voorbereidingstijd sinds de heropening van de club, bij uitzondering in te zetten.
Daarnaast willen we bij voldoende belangstelling ook een race organiseren met oude slotrace wagens van bijvoorbeeld Cox, Dynamic, K&B, Monogram, Tamiya, etc.
Deze vaak met 26D of 36D uitgeruste classics rijden op hard rubber banden.
Dus als u zo’n oude Canam slotcar nog heeft, neem hem mee, dan hebben we mogelijk een extra leuk startveld.
Een kort stukje Canam geschiedenis:
De Canadian-American Challenge Cup of kortweg Can-Am was een sportwagen kampioenschap welke oorspronkelijke tussen 1966 en 1974 gehouden werd.
Er werden maar weinig beperkingen opgelegd waaraan de wagens moesten voldoen. De wagens moesten een (veelal) open tweezitter zijn en de wielen moesten afgeschermd zijn door het bodywork. Er werden geen beperkingen opgelegd aan de motorinhoud of aerodynamica. Er werden motoren gebruikt die soms meer dan 1000 pk leverden in de race.
Deze zeer populaire serie werd in de beginperiode gedomineerd door de McLarens en de Lola’s. Vanaf 1970 kwam Porsche met zijn open 917 turbo model. Zij wonnen in 1972 en 1973. Door onder meer de oliecrisis van 1973 hield het kampioenschap aan het eind van 1974 op te bestaan.
Voorbeelden van Canam auto’s:
Hieronder een aantal voorbeelden van de meest voorkomende en bekende Canam auto’s die binnen het wereldwijde slotrace gebeuren een rol spelen. Daar zitten ook auto’s tussen die in de pré Canam series hebben gereden. Voordat de Canam in 1966 begon, waren er in de VS de zogenaamde SCCA races met min of meer soortgelijke auto’s. Dan hebben we het over modellen als de Chaparral 2A en 2C, de McLaren Elva, de Lotus 30 en Lotus 40, de Scarab en de Cooper-Ford. In de modellenlijst van de classic series op de site van Speed ’74, die een onderdeel vormt van het handboek, vindt u nog meer informatie.