Speed '74

Tussenstand en komende race Model Series

Half januari vond de classic enduro met bolides die tijdens de jaren ’50 op Le Mans reden plaats. Een tweetal Maserati’s, een Jaguar D-type en een Porsche RSK namen het op tegen een viertal Mercedes 300 SL’s. De chassiskeuze was vrij, hardrubber verplicht en de motor een SRP met max. 20.000 toeren. Dit alles bleken de juiste ingrediĆ«nten om een spannende Enduro plaats te laten vinden. Zeker als je bedenkt dat er ook punten waren te verdienen met het concours d’elegance. KAF Racing was het snelste team, spannend was het voor de teams op de tweede, derde en vierde plaats. Slechts enkele ronden verschil na een paar uur rijden! De Maserati Tipo 60 van Ronald en Gerrit was de mooiste bolide, een waar kunststukje met prachtige details. Hieronder de uitslag en enkele foto’s van deze wedstrijd op 14 januari:

De 8 deelnemende bolides aan de Classic Enduro Fifties Le Mans
Wonderschone modellen, met de bijzondere Maserati Tipo 60 als verbluffend hoogtepunt.
Bewondering alom
Om het sfeerbeeld compleet te maken: de baan vol met slotcars uit hetzelfde tijdperk.
Volop strijd op de baan, maar daarnaast vooral veel gezelligheid!

Group 5

Op vrijdagavond 17 februari vond er ook nog een Group 5 event plaats. De bekende Silhouete racewagens uit de jaren ’80 op moderne chassis, een Bison motor en zachtrubber banden. Je hebt liefhebbers in alle soorten en maten. Rob de Hek heeft gewoon een kist vol met auto’s uit deze klasse en kon zodoende enkele gastrijders van een slotcar voorzien. Hulde daarvoor! Aan grip geen gebrek deze avond, met name de Porsche racewagens die een korte wielbasis hebben stuiterden de carousel omhoog. Winnaar van deze avond werd Henning van Dam met zijn dikke Ford Capri, waar de lak nog maar net droog van was. Ook hier was het juist op de plaatsen 2 tot en met 6 erg spannend, 5 deelnemers binnen de anderhalve ronde. Dat is close racing!

Porsche 935 K2 in de uitvoering van Macau 1981, van Rob de Hek

De tussenstand is inmiddels behoorlijk spannend aan het worden. Het zijn John van Hoornaar en Henning van Dam die dit seizoen proberen de winst naar zich toe te trekken. Vergeet echter Ron Prins niet die met een heuse inhaalslag bezig is. Met nog 3 evenementen te gaan is de tussenstand als volgt:

31 maart: Classic GT’s

Op vrijdagavond 31 maart is het de beurt aan de klassieke Grand Turismo’s uit de jaren ’60. Er zijn twee race resultaten te scoren als je kan deelnemen in zowel klasse D als in E.

Klasse D is voor auto’s op basis van een oud chassis van bijv. K&B, Revell, Monogram, enz. met maximaal een Mabuchi 16D als krachtbron. Er word gereden met auto’s van 1950 t/m 1964, met een maximale breedte van 68 mm, en hardrubber banden die maximaal 9 mm breed zijn. Er wordt gereden met een baanspanning van 9 Volt. Deze klasse is het begin geweest van de classic model racing races bij Speed’74. In die tijd had de clubwinkel nog K&B kits beschikbaar, vers op een mooie gele kartonnen plaat.
Tegenwoordig zijn deze klassieke racers een stuk moeilijker te vinden. Wie echter een rondje doet op Ebay ziet genoeg exemplaren voorbij komen, voor een prijs die nog altijd lager is dan een nieuwe BRM.

Vaak komt de vraag voorbij, met welke kap mag nu deelgenomen worden. Nu een Grand Turismo was een sportwagen voor de weg, die na enkele aanpassingen ook aan races kon deelnemen. Eind jaren ’50 ontstond daar een heus wereldkampioenschap voor, waardoor fabrikanten steeds snellere homologatie specials gingen produceren. Om mee te mogen doen aan het kampioenschap moesten tenminste 100 exemplaren geproduceerd worden. Ferrari, de meest succesvolle fabrikant in die tijd, omzeilde die regel door te stellen dat hun 250 GT in verschillende varianten op de markt kwam. De 250 GTO leek echter in de verste verte niet meer op de oorspronkelijke 250 GT. Porsche bouwde voor deze klasse de 904 waarmee in 1963 en 1964 vele successen werden behaald. Om aan de regels te voldoen bouwde de Duitse fabrikant keurig de 100 benodigde exemplaren (120 stuks in totaal zelfs). Andere voorbeelden uit die tijd zijn de AC Cobra, Jaguar E-type, Corvette C1, Aston Martin DB4, Austin-Healey 3000, enzovoorts.

Klasse E is voor GT auto’s van 1965 t/m 1969. In deze klasse mag ook met moderne Inliner chassis worden deelgenomen waarbij de motor haaks op de achteras staat, die dus met een kroonwiel wordt aangedreven. De auto’s mogen maximaal 83 mm breed zijn. De hardrubber banden maximaal 15 mm breed. Deelnemers die kiezen voor een klassiek chassis mogen gebruik maken van een 16D, 26D of 36D motor. Deelnemers met een modern chassis mogen maximaal een klassieke 16D of SRP 20.000 toeren motor monteren.
Voorbeelden van auto’s uit deze periode zijn de Cobra Daytona, Ferrari 275 GTB, Corvette C2 en C3, Ford Mustang, Iso Griffo A3C, Alfa Romeo TZ2, Porsche 911S, Alpine A110, Lotus Europa, enzovoorts.

Overigens mag in deze klasse ook mee gereden worden met BRM bolides die geraced hebben tot en met 1969, zoals de Alfa GTA 1300, Mini Cooper, NSU TT, etcetera. Mogelijkheden genoeg dus om weer een gezellige avond te racen bij Speed’74. Tot vrijdag 31 maart!