#28 Equipe Nationale Belge Ferrari 250 LM
Equipe Nationale Belge, Ferrari 250LM chassis 6023.
Wijlen Enzo Ferrari kon je eenvoudig tot woede wekken, wanneer je hem gevraagd zou hebben; “hoe is het met de 275LM afgelopen?”. De type aanduiding 250LM doet vermoeden dat het hier om een 3 ltr. motor gaat, in werkelijkheid was dat bedrog, de inhoud was 12 cylinders van 275 c.c. oftewel 3,3 ltr. Als klap op de vuurpijl werd de auto niet toegelaten in de GT klasse (gelimiteerd tot 3 ltr.), en moest als prototype van start. En dat terwijl Ferrari al een prototype had gebouwd in de vorm van de P2. Een dure blunder dus.
Enzo hoopte de FIA voor de 2e keer om de tuin te kunnen leiden, door te beweren dat de 250LM een doorontwikkeling was van de 250 GT SWB/LWB en de 250 GTO (LM) om zo het minimum aantal te bouwen auto’s te ontlopen. Daar trapte de FIA niet in. Bij de 250 GTO lukte dat nog wel maar daar had met bij de FIA achteraf veel spijt van; de GTO was alles behalve een 250 GT.
Volgens het ‘250’ LM register zijn in er totaal 32 gebouwd, en in handen van privéteams zeker succesvol. Met name de 1 – 2 overwinning die dit type in 1965 haalde op Le Mans met chassis 5893 en 6313 (na het uitvallen van alle fabrieks auto’s), was het hoogtepunt.
Chassis 6023 heeft een drukke race loopbaan gehad van 1964 tot en met 1966. Zesmaal wist de auto een eerste plaats te veroveren, echter in races die niet meetelden voor het wereldkampioenschap. Zowel in 1965 als 1966 werd de eindstreep van Le Mans niet gehaald.