#16 AMR Ford GT40 MKI AMGT1
Alan Mann RacingĀ Ford GT40 MKI AMGT1
Het team van Alan Mann Racing kreeg het verzoek van Ford om mee te werken aan de bouw van GT 40’s MK I voor klanten, om zodoende aan het vereiste aantal voor homologatie te komen. Daarmee kreeg AMR een schat van kennis in de schoot geworpen, die ze hebben gebruikt om voor henzelf 2 super lichtgewicht GT 40’s te bouwen, de AMGT1 en AMGT2. Hoewel ze eruit zien als een GT4O, zijn ze dat niet helemaal.
De body was ca. 5 % kleiner, en de hele auto was veel lichter in gewicht. Daardoor een stuk sneller. Deze auto’s hadden een 4,7 ltr. motor. AMR wilde ermee van start op Le Mans, en hebben meegetraint tijdens het testweekend.
Omdat de auto niet voldeed aan de homologatie specificatie van een MKI, gezien de vele wijzigingen, moest de auto in de prototype klasse starten en niet de GT klasse. Echter Ford heeft AMR gedwongen deze auto’s aan de kant te zetten. In plaats daarvan heeft AMR 3 GT40 MKII’s moeten bouwen. Die kregen de naam XGT1, 2 en 3. De laatste heeft nooit geracet. De XGT’s hadden 7 ltr. motoren. Uit de AMGT concept is later de Mirage geboren.