Speed '74

Datums en regelementen Modelrace seizoen 2021-2022

Nu de zomervakantie voor iedereen wel voorbij is en de overheid ons meer bewegingsvrijheid geeft voor het organiseren van kleinschalige evenementen wordt het hoog tijd om de datums en regelementen voor Modelrace seizoen 2021-2022 te publiceren.
Hier een overzichtje van de evenementen die we dit seizoen willen organiseren:

Vrijdag 15 oktober, Group-C/Group 5 (klasse N/O), Spa (2 races)
zaterdag 27 november, Classic Enduro, Le Mans 50’s (1 enduro)
vrijdag 14 januari, BRM event, Brands Hatch (2 races)
vrijdag 25 februari, CanAm revival, Road America (2 races)
Zaterdag 9 april, Open wheel classic GP event (5 races)
vrijdag 20 mei, Group-C/Group 5 (klasse N/O), Monza (2 races)
vrijdag 24 juni, BRM race + afsluiting seizoen (1 race + prijsuitreiking)

Regelementen zullen gehanteerd worden volgens het handboek, met uitzondering van de Classic Enduro en nieuwe CanAm klasse.

Degene die al willen beginnen met het bouwen van de auto’s voor de classic Enduro moeten rekening houden met het volgende:
– Chassiskeuze is vrij, metaal of kunststof, bewegend of star, beide mogen mee doen.
– Echter geen carbon delen toegestaan.
– Motor is een SRP, max. 20.000 RPM (zoals gebruikt in de classic enduro Le Mans 1966)
– Hardrubber banden, max. 8 mm breed achter, min 5 mm breed voor.
– Body’s  voor de Classic Enduro zijn bouwdooskappen, resin of GFK, verplicht gewicht body met beugels en interieur is minimaal 50 gram.

Voor de Classic Enduro in November kan gekozen worden uit het startveld van de Le Mans 24 uursrace uit de jaren 1950 t/m 1959. Bouwdozen zijn er van de Aston Martin DB4, Ferrari 250 GT california en 250 Testa Rossa, Porsche 356, Mercedes 300 SL en SLR, Renault 4 CV en Triumph TR3 S. Daarnaast zijn er ook slotracekappen (klasiek plastic of GFK) te vinden van diverse andere bolides zoals de Aston Martin DB3 S, Jaguar D type en Lotus XI van Merit, Austin Healey 100 S in Resin, Porsche 550 Spyder of 718 RSK, Maserati 450 S Zagato, etc. Een complete lijst kan je hier vinden.
Heb je een team, en een model gekozen, geef dat dan zo spoedig mogelijk door!

Voor de CanAm klasse zijn de volgende regels van toepassing:
– Chassis moet een Plafit Excel of soortgelijk productiechasis zijn met dezelfde techniek van bewegende delen (denk bijvoorbeeld Schöler, Plafit SLP1 of instap Scaleauto).
– Geen carbon delen toegestaan.
– Motor is een SRP, max. 20.000 RPM (zoals gebruikt in de classic enduro Le Mans 1966).
– Sponsbanden, max. 13 mm breed achter, min 5 mm breed voor.
– Body’s  voor de CanAm klasse zijn bouwdooskappen, resin of GFK, verplicht gewicht van de totale auto is 185 gram.

Ook de BRM races zijn nieuw dit seizoen, in een eerder artikel schreven we al over de veelzijdigheid aan beschikbare modellen, je kunt het hier terug lezen. De bedoeling is om met standaard auto’s te racen, een soort laagdrempelige klasse waar nieuwkomers makkelijk kunnen instappen.
De regelementen en toelichting bij de verschillende modellen kan je hier vinden.

We gaan er van uit dat we met liefhebbers van het modelracen een plezierig en sportief seizoen tegemoet gaan. De auto’s zullen bij aanvang van de wedstrijd kort technisch gekeurd worden waarna een groepsfoto gemaakt kan worden.
Nieuw is echter wel dat de top 3 direct na afloop van de race uitgebreid wordt herkeurd, met strafronden bij gevonden overtredingen. Een concours beoordeling vind alleen plaats bij de modelbouw evenementen, dus niet bij de BRM races.

Mochten er vragen zijn, laat dit gerust weten in de Modelrace groepsapp.
Als organisatie kijken we uit naar een seizoen slotracen, bijkletsen en alles wat de afgelopen 2 seizoenen niet mogelijk was. Tot vrijdag 15 oktober!