Speed '74

BRM 1/24 Classic Touring Cars

Inleiding:
Het is al weer ruim twee jaar geleden dat het Italiaanse slot race merk BRM op de markt kwam met de eerste modellen van een serie 1/24 klassieke toerwagens. Een serie die gaandeweg is uitgegroeid tot een omvangrijk scala aan auto’s in vele bonte uitvoeringen. Het is niet voor niets een wereldwijd succes gebleken en aan deze serie zie ik voorloping geen einde komen. Steeds weer worden nieuwe modellen en varianten toegevoegd. De kwaliteit en de afwerking is in alle opzichten bijzonder goed en het zijn gewoon hele mooie auto’s. In dit artikel wil ik stilstaan bij deze modellen temeer omdat binnen de organisatie van het Classic Slot race gebeuren van Speed ’74 overwogen wordt deze specifieke klasse verder te introduceren in het programma. Hopelijk kan dit artikel daartoe een bijdrage leveren.

Een overzicht van de BRM modellen:
Inmiddels zijn negen verschillende automerken geproduceerd en een tiende is inmiddels  aangekondigd. Omdat de serie al enige tijd loopt zijn sommige uitvoeringen vanwege het grote animo niet meer verkrijgbaar. Ze vlogen als warme broodjes de winkel uit.

Mini Cooper

Fiat Abarth 1000 TCR

NSU TT

Simca 1000 Rally

Renault R8 Gordini

Ford Escort MK1

Opel Kadett GT/E

Alfa Romeo 1300 GTA

BMW 2002 Ti

Autobianchi A112 Abarth (in ontwikkeling)

Voetnoot: de bovenstaande foto’s laten niet alle uitvoeringen zien, anders gezegd er zijn  nog meer varianten. Zoek maar eens op het internet.

White Kits:
Zoals eerder vermeld zijn sommige modellen/uitvoeringen hetzij uitverkocht of thans zeer schaars. Maar niet getreurd, er is van elke model ook nog een zogenaamde white kit te koop, waarmee je thuis je eigen auto in elkaar schroeft en de body een kleurencombinatie en bestickering geeft die het model uniek maakt of jou het meeste aanspreekt. Er zijn diverse decal sets te koop. Kortom er is te kust en te keur. Hier een foto van een Abarth white kit en paar voorbeelden van huisvlijt.

De techniek:

Het zwart geanodiseerde aluminium onderstel bestaat uit 2 delen, zeg maar een hoofd – en een sub chassis die middels schroeven aan elkaar verbonden zijn. Deze wijze van verbinden staat een zekere mate van beweging (float) toe in het chassis. Er is aan de achterzijde, afhankelijk van het model,  een plastic opvulstuk aan het chassis geschroefd om het goed op de body te laten aansluiten.

De vooras is bij sommige auto’s uit 1 stuk (Abarth), bij andere bestaat die uit 2  delen (Ford Escort).

De achteras is soms met een kruiskoppeling uitgevoerd (Mini Cooper) of uit een stuk (Alfa Romeo).

Er is een dwarsgeplaatste motor (kleur blauw) die 19.000 toeren draait.

Een schuin gekant tandwiel en pinion zorgen voor de verdere aandrijving.

Een mooi set wielen met inserts en rubber schoeisel zijn perfect passend.

Bij de nieuwere modellen zien we meer en meer kogellagers in de voor/achteras verschijnen, bij de eerdere modellen zijn dat glijlagers.

De body met gedetailleerd interieur is met vier schroeven, twee aan weerszijden, aan het chassis verbonden, en geeft de mogelijkheid om enige float te realiseren door ze wat losser te draaien.

Ondanks de model specifiek verschillen, is een zeer hoge mate van standaardisatie van deze klasse gegarandeerd.

Op de baan:
Ik heb zelf al wat ervaring met deze auto’s opgedaan omdat op de clubs Slipstream in Zwaanshoek en de Slot Shop in Zwanenburg met dit soort karretjes actief in competitie wordt geraced. Ook op de slotrace club in Leeuwarden is deze klasse actief. Zodoende heb ik een indruk kunnen krijgen van hoe deze racertjes presteren. Bij Speed ’74 hebben we al een klein aantal van deze modellen zien racen in de klasse H.

Ik heb gereden met de Abarth 1000, Ford Escort, Alfa Romeo en NSU. Zoals verwacht zijn ze alle verschillend in weggedrag. Een zekere mate van individuele tuning is noodzakelijk, voor zover reglementen dat toestaan; want het moet primair een standaard klasse blijven. Gedurende de wedstrijden die ik heb meegemaakt in Zwaanshoek heb ik de ene keer een Mini het veld zien verslaan, maar de andere keer was het de NSU, de Simca of de Ford die het neusje voor had. Het is geweldig close racen.  Met de komst van meerdere modellen wordt de competitie steeds heviger en daardoor nog interessanter. Al met al is het zeer individueel bepaald welke auto de deelnemer zelf het leukste of het prettigst vindt. Ieder kan zijn hart ophalen dankzij een prachtig kleurrijk aanbod of zich uitleven op een white kit.

Kosten:
Wat kost zo’n BRM Classic Touring Car? De prijzen variĆ«ren enigszins maar liggen voor een complete, kant en klare auto tussen de 100 en 115 Euro, afhankelijk van waar je hem koopt.  Een white kit zit daar zo’n 15 tot 20 euro onder. Voor dat geld krijg je een prachtig product wat een hoop raceplezier oplevert.

Tot slot:
Bij de inleiding werd geschreven dat er overwegingen zijn deze klasse verder te introduceren bij Speed ’74, waarbij het wellicht tevens mogelijk is om wedstrijden uit te wisselen met andere clubs die deze klasse al hebben geprogrammeerd. Er is echter nog niets besloten. Eventuele verdere informatie zal te zijner tijd volgen. Mocht er onder de classic slotters meningen, suggesties e.d. bestaan over dit onderwerp, reageer dan via de app.

Door Gerrit Leemburg