The Speed ’74 Tourist Trophy
Terwijl de Corona perikelen zich thans nog sterker manifesteren en een 2e, zei het ietwat beperkte lockdown de clubs weer verder op slot doen, gaan we ongehinderd verder met het in stand houden van onze geliefde slotrace/modelbouw hobby.
Ik probeer dat mede te ondersteunen met verhalen waarin de autosport historie centraal staat en wat beoogt voeding te geven aan toekomstige evenementen bij Speed ’74. Maar nu dan het verhaal.
Grote races op de openbare weg waren in het begin van vorige eeuw in Europa erg populair, met name in Frankrijk, een land wat qua automobilisme sterk voorliep op andere naties. Men raasde o.a. van Parijs naar Bordeaux en terug, van Parijs naar Peking en van Parijs naar Madrid. Die laatste race was overigens een waar dodelijk slagveld, die vroegtijdig werd afgebroken.


In het verlengde van deze straatraces ontstonden later grote evenementen als de Targa Florio , Carrera Pan Americana, Mille Miglia en de Tour de France de l’Automobile. Maar toen ook deze wedstrijden te gevaarlijk werden geacht en vele slachtoffers hadden geëist, was het afgelopen en werden ze omgevormd tot min of meer klassieke show rally’s. En zo krijgen we het historische race materiaal toch nog steeds voorgeschoteld.


In de VS vond men dat straatracen maar niks, de auto’s komen op hoge snelheid in een stofwolk voorbij en voor de toeschouwer is het dan afgelopen. Wie voorop ligt en welke klasse gaat winnen; men had geen idee. Zij zagen veel meer in races op een gesloten circuit waarbij de ovale baan in hun optiek het publiek het meeste te bieden had, ook goed geld opleverde en zodoende hoog prijzengeld uitbetaalde. De coureurs reden rond en rond, de toeschouwers konden de wedstrijd dan ook geheel volgen en men wist wie er aan de leiding ging. Van de dirt tracks tot de houten “board” tracks en later de geplaveide ‘brickyards’; het publiek kwam in grote getale en nog steeds is de Indy 500 een enorm succes.


In Engeland was racen op de openbare weg ten strengste verboden*** Het land liep sowieso sterk achter bij de emancipatie van het automobiel. Het paard-loze voertuig werd lange tijd met argusogen aanschouwd. Zodoende werd autosport alleen toegelaten op gesloten circuits. Daarbij kregen de races vaak de naam Tourist Trophy (T.T.), waarmee men wilde benadrukken dat het om een volks evenement en publieks prijs ging. Jong en oud, arm of rijk, men ging met parasol of parapluie en picknick mand naar de races om daar de gentlemen drivers rond te zien gaan. “The right crowds and no crowding” was de sfeer die overheerste. De banen van Brooklands en Donington waren destijds alom bekend. De meeste circuits in Engeland zijn overigens ontstaan na de 2e wereldoorlog dankzij in onbruik geraakte vliegvelden, die over het hele land waren verspreid.
***uitzonderingen zijn het eiland Man en Noord Ierland, maar die hebben hun eigen wetten. Vandaar de lange historie van de Tourist Trophy (TT) van Man en de toenmalige TT op Dundrod.

Een van de meest tot de verbeelding sprekende Tourist Trophy’s is die op het circuit van Goodwood. Inmiddels is het circuit na de sluiting in 1966 geheel herboren en vindt er sinds 1998 weer en een jaarlijks terugkerend evenement plaats wat uniek is in zijn soort. Ik heb het meermaals zelf mogen aanschouwen en het is werkelijk ongekend groots.
Een van de mooiste Goodwood Tourist Trophy’s is de 4 uurs race met GT racers uit de periode die loopt van de late 50’er jaren tot medio jaren zestig. Aan de start verschenen o.a. Ferrari 250 GT’s en GTO’s, Aston Martin DB4 GT’s, Jaguar E Types, Shelby Cobra’s, Maserati’s, Bizzarrini’s in allerlei gedaantes maar ook de wat “kleinere” auto’s zoals Lotus Elan, Triumph TR, MG B, Austin Healey, Morgan enzovoorts. Kijk eens op You Tube naar de geweldige beelden van zulke wedstrijden waar keihard, maar gentlemanly, wordt geraced met de meest indrukwekkende en kostbare race auto’s.

Kortom de keuze is reuze om zo’n Tourist Trophy ook eens te organiseren als team race bij Speed ’74. Qua toegelaten modellen is er zat te bouwen. En wellicht kan het als een jaarlijks terugkerend evenment op de kalender blijven waarbij een volgende versie met sportcars (bijvoorbeeld Jaguar D Type, Ferrari TR, Lotus 11, Aston Martin DB3S e.d.) kan worden gehouden. Een daarop volgende zou met toerwagens kunnen of met monoposto’s. De verdere invulling staat nog geheel open, maar het idee ligt er alvast.
De classic Tourist Trophy van Speed ’74, lijkt me een hele mooie, daarom hier wat sfeer beelden van Goodwood waar jong en oud van een ‘beautiful day at the races’ genieten.




Door Gerrit Leemburg