Classic Slot Racing en Sir Stirling Moss
Het jaar 2020 is nog niet voorbij, maar vaststaat dat we het niet gauw zullen vergeten. Voor een ieder van ons verscheen een ongewenste gast op het wereldtoneel in de vorm van een verwoestend virus, dat ons flink heeft beziggehouden met van alles en nog wat, maar niet met slotracen. De club dicht, en verder leven in beperkte vrijheid. Gaandeweg kwamen versoepelingen, maar de situatie van weleer is nog niet terug, helaas. Op het moment dat ik dit schrijf is het virus nog steeds actief onder ons en zijn we alles behalve uit de wind.
Na de succesvolle classic races in januari van dit jaar en de daaropvolgende fijne meeting van medio februari viel in maart plotsklaps alles stil en bleven de mechanische paarden voor lange tijd op stal. Maar hopelijk verschijnt er meer en meer licht in de tunnel, en is het thans de hoogste tijd om de draad weer voorzichtig op de pakken. Vandaar dit verhaal.
Ik zou zeggen mede classic slot coureurs, geef de moed niet op, heb geduld, er komen betere tijden. Er worden ideeën ontwikkeld om de races weer op te starten zodra dat mogelijk is.
Op het meest kritieke punt van de epidemie in ons land, de maand april, kwam ook nog eens het droeve bericht van het overlijden, op ruim 90 jarge leeftijd, van een man wiens naam onverbrekelijk met autosport en snelheid is verbonden, en die een groot icoon was uit de racerij van de vijftiger en begin zestiger jaren: Sir Stirling Craufurd Moss (O.B.E.).
Geboren en opgegroeid in een familie waar autosport een belangrijk onderdeel was, kon het niet ander dan dat Stirling in de voetstappen van zijn vader Alfred en moeder Aileen zou treden. Zijn zus Pat (†) was actief in de rally sport.
En aldus geschiedde. Via een 3 wielige Morgan en een oude Austin Seven kwam Moss terecht in de formule 3 klasse waarin hij met een Cooper 500 promt succesvol was. En daarmee was de weg naar de grote internationale autosport voor hem opengevallen. Moss was de man waarop heel Engeland haar hoop vestigde. Al heeft hij nimmer het wereldkampioenschap behaalt in de hoogste klasse, hij was in zijn tijd verreweg de beste onder zijn landgenoten. Met name in sportscars lag zijn kracht en succes. De absolute maestro Juan Manuel Fangio had een diep respect voor deze toen nog jonge ster, en Moss had insgelijks het hoogste ontzag voor de Argentijnse vijf voudige wereldkampioen.
Stirling Moss heeft naar schatting in circa honderd verschillende auto’s talloze races, rallies en heuvelklims gereden; was te vinden op de zoutvlakte van Bonneville en testbanen waar hij menig snelheids- en afstandsrecord behaalde. Onder dat aantal auto zaten er vele welke we thans ook terugzien in het classic slotracen of die daarvoor nog gebruikt zouden kunnen worden.
Om de link te leggen tussen Moss en het classic slotracen zal ik een aantal van die auto’s hier nader kort belichten. Omdat het er nogal veel zijn zal ik het verhaal in meerdere delen opsplitsen, over enige weken zal deel twee op deze site te vinden zijn enzovoorts. Niet alle honderd auto’s komen aan de beurt, ik beperk me tot de meest legendarische. In dit eerste deel zijn dat er drie stuks.
De eerste auto die ik behandel is de formule 3 – Cooper 500. De formule 3 was in Engeland de opstap klasse bij uitstek voor vele jonge coureurs met ambities. Daar waar nu het karten de eerste trede richting de formule 1 is, was dat in de vijftiger jaren deze populaire klasse. De Cooper 500 was het product van de Cooper Car Company met Charles Cooper en zijn zoon John. Het chassis van de eerste exemplaren bestond, uit twee aan elkaar gelaste delen van een Fiat Topolino; de krachtbron een 500 cc blok van een motorfiets (Norton, Jap e.d.).
Hier een foto van vader en zoon Cooper, de laatste zittend achter het stuur:

De tweede foto laat Stirling Moss zien in volle vlucht:

Voor het classic slotracen bestaat er een 1/24 kit in de vorm van een Merit Cooper MKIX, een later model dan waarin Moss reed. Een Merit Coopertje is niet eenvoudig te vinden, ze zijn wellicht de meest schaarse van de hele serie. Ook de ombouw naar een slotracer zal niet eenvoudig zijn, het is nogal een klein en smal karretje. Maar dat is nou juist het mooie van onze hobby, zelf iets creëren. Er bestond ook een resin kit van Herb Deeks maar die kwam alleen in de VS op de markt.
De foto’s laten de Merit kit en een gebouwde slotracer zien. De Cooper valt in de GP 50’s Monoposto klasse van het Classic Slot Racen:


Met de tweede auto, de prachtige Ferrari 250 GT/SWB, maken we ineens een flinke stap voorwaards in tijd. Deze auto zag eind 1959 in Maranello het levenslicht en was geschikt voor zowel de weg als de circuits. En in dat laatste was deze auto zeer succesvol. Een drie liter V12 met 280 paarden in het vooronder. Het privé Rob Walker Racing Team bezat onder andere twee 250 GT/SWB’s in het prachtige Schotse blauw met witte band. Met deze auto behaalde Moss vele overwinningen waaronder de 1960 en 1961 Tourist Trophy op Goodwood. De foto toont de Rob Walker auto:

In het classic slotracen is deze auto geen onbekende, en er bestaan diverse kits om er zelf ook een te bouwen. De keuze kan gemaakt worden uit Italeri, Gunze Sangyo, Esci (meerdere uitgaves), AMT en Revell. De 250 GT valt in de GT klasse 1950 – 1964 van het Classic Slot Racen.
De foto’s tonen de bouwdozen en een ready to race 250GT op een Monogram sidewinder chassis:


De derde en laatste racer van dit eerste deel, is Stirling’s lievelings auto, de Maserati 250F. Met behulp van financiële ondersteuning door o.a. BP werd deze auto door Moss privé aangeschaft; het bracht hem in de hoogste formule klasse en was de opstap naar zijn successen met Mercedes (waarover meer in een ander deel.) De Maserati 250F dateert van 1954 en was tot 1960 op de circuits te zien. Een auto waarmee Fangio in 1957 wereldkampioen werd en zijn meest heroïsche overwinning behaalde op de Nürburgring. Zes cylinders in lijn, 2,5 liter inhoud, de pk’s varieerden van 240 tot max 315. Stirling Moss won in 1956 zowel de Monaco als Italiaanse GP en versloeg in beide races de Ferrari’s van Collins en Fangio.
De foto toont Moss in de 250F:

Voor het classic slotracen heb je de keus uit een Merit kit, die heel goed is om te bouwen en nog redelijk goed verkrijgbaar is. Ook Strombecker heeft dit model geproduceerd, maar die zul je niet zo gauw vinden. Deze Maserati valt in de GP 50’s Monoposto klasse van het Classic Slot Racen.
De foto’s tonen beide auto’s en een slotracer:



Door Gerrit Leemburg (wordt vervolgd)